تبلیغات
ketabmamnue - «هرا» از ساموس

نمونة نوعی «دوشیزه یونانی» تا حدی تغییر پذیرتر از نمونة نوعی «جوان یونانی» بوده است، گرچه هر دو مسیر تكاملی واحدی را پیموده‎اند. نمونة‌نوعی «دوشیزة یونانی» كه بنابر تعریف اصلی پیكره‎ای جامه پوشیده بوده است مشكلی تازه در سر راه پژوهش ما به وجود می‎آورد، و آن این است كه دریابیم چه رابطه‎ای میان بدن و پوشش آن وجود دارد. در واقع ممكن است پوششی كه به هریك از پیكره‎ها داده شده انعكاسی از نمونه‎های متغییر جامه در محلهای مختلف بوده ابشد. بدین ترتیب مشاهده می‎كنیم كه پیكرة با ابهت معرف مرحله‎ای تكامل یافته‎‏تر از «دوشیزة یونانی» پیشینی كه در تصویر 3 از نظرمان گذشت نیست، بلكه كوشش یا آزمایش تازه‎ای است در راه اجرای همان هدف اصلی: یعنی آفرینش «دوشیزة یونانی». این پیكرة زنانه در معبد هرا واقع در جزیرة ساموس یافت شده و به احتمال قوی پیكرة الهه‎ای بوده است،‌ زیرا هم جثه‎ای درشت دارد و هم وقار و شوكتی برتر از معمول، اگر پیكرة پیشین سطوح جانبی قالبسنگی مستطیل شكل را در ذهنمان مجسم می‎سازد. هرا چون ستونی گرد كه نفحة حیات بر آن دمیده شده باشد در نظرمان جلوه می‎كند در این اثر به جای برشها و زاویه پردازیهای شدید، مانند آنچه در فرورفتگی تند كمر دیده می‎شود، ما شاهد سیلان مداوم خطوطی نرم رفتار می‎شویم كه جوارح را با بدن متحد می‎سازد. اما حالت وقار و شوكت هیكل برپا ایستاده صرفاً وابسته به خاصیت انتزاعی پیكره نیست، بلكه بیشتر زاده نحوة تبدیل یافته خاصیت انتطاعی به نرمی و برجستگی بدنی زنده است. كشش دامنه‎دار و رو به بالای ثلث پایینی هیكل مندرجاً به شعباتی تقسیم می‎شود تا لایه‎های مختلف جامه را آشكار سازد، و سپس سرعتی صعودی آن چون با برآمدگیهای دستها و پایین كمر و بالاتنه تلاقی می‎كند كاهش می‎یابد- لیكن هیچگاه متوقف نمی‎ماند. سرانجام پارچة جامه كه تا بالای زانو خاصیتی آن قدر ستون مانند و استحكام بخش دارد، چون پوستی دومین روی بدن را فرا می‎گیرد.

برعكس «دوشیزة یونانی» تصویر 5 از اعقاب مستقیم نخستین «دوشیزة یونانی» تصویر 2 به شمار می‎آید، گرچه نیم قرنی دیرتر به وجود آمده است. این هیكل نیز بیشتر نمای قالبی مستطیل شكل دارد تا ستونی گرد، با كمری كه دفعتاً فرو نشسته و باریك شده است. لیكن سادگی جامه‎اش حالتی نوظهور و تصنعی دارد، و پارچة ضخیم آن بر روی بدن لایه‎ای متمایز و مجزا به وجود آورده است كه شكلهای گرد و توپر هیكل زنانه را در خود می‎پوشاند، لیكن آنها را از نظر پنهان نمی‎سازد. و اما دست چپ كه در اصل به جلو دراز شده بود تا هدیه‎ای نذری را تقدیم خدایان دارد می‎بایست در آن حال خاصیتی فضایی، به كلی سوای آنچه كه در دو دوشیزة پیشین دیدیم، به پیكرة مورد بحث بخشیده باشد. نوآوری دیگر كه در این اثر جلب نظر می‎كند حالت زنده‎نمای موی سر است كه با رشته‎هایی نرم و به هم تابیده بر روی شانه‎ها فرو ریخته است؛ بر خلاف تودة جامد و كلاهگیس نمای موی تصویر 3. نكته‎ای كه شاید بیش از هر چیز شایان توجه باشد ساختمان گرد و فربه چهره است، با شادی افسونگرانه‎ای كه در تبسم طبیعی و دلنشینش مكنون است. با مشاهدة این اثر، مانند آنچه در مورد كرویسوس گذشت، احساس می‎كنیم كه فرارسیدن مرحلة برابر با نقش سرخگون در هنر كهن وش نزدیك شده است.

درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :