تبلیغات
ketabmamnue - جغرافیای تاریخی بین النهرین

شواهد و مدارك درباره مذهب در بین النهرین از دو منبع عمده باستان شناختی و متون به دست آمده است . مدارك باستان شناختی از بهایای ساختمانی و سازه هایی مانند نماز خانه ها ،‌ معابد و برجهای معابد یا زیگورتها ،‌و اشیاء و ابزار پرستش به وسیعترین مفهوم كلمه از مجسمه و تصویر گرفته تا سحر و افسون تشكیل می شود .

ویرانه های عظیم زیگورتها در شهرهای بزرگ .‌به ویژه در جنوب بین النهرین نه تنها سرزمین بابل را به اشتها رساند ،‌بلكه به مقدار گسترده به بقای شهرت تمدن بین النهرین یاری كرد . با وجود این ، حتی امروز ما مفهوم واقعی این بناها را
نمی دانیم . ما این برجها را حفاری كرده و ساختار موثر و گیرای آنها را از دیدگاههای تكنیكی مطالعه كرده ایم ،‌ما نام آنها را اصطلاحات اكدی برای بخشهای گوناگون آنها را می دانیم ،‌ما از تاریخ آنها آگاهی داریم ،‌اما به درستی نمی دانیم كه برای چه منظور ساخته شده اند .

البته در مورد معابد می دانیم كه شبستان محل نگاهداری پیكره خدا بود . و اینكه پیش ـ شبستان ،‌ درهای بزرگ ،‌حیاطها ،‌ راهروها ،‌ و دیگر درهای كوچكتر و فرعی به شیوه ای ساخته شده بود كه از یك سو بتواند به بهترین وجه ممكن در خدمت كاركنان معبد و پرستشگرانی قرار گیرد كه پیوسته بهآنجا رفت و آمد داشتند ،‌و از سوی دیگر ،‌قدرت و ثروت خدا را به نمایش گذاشته و جای امنی برای حفظ كاركنان ونگاهداری گنجینه های آن باشد . اما پرسشهای اصلی درباره معنی ومفهوم آ“ها را نمی توان پاسخ گفت ،‌ پرسشهایی فراسوی توصیف آن چیزی كه ما می بینیم و فراسوی كاربردهای آشكار ،‌اما ظاهری ،‌ واحدهای معتددی كه مجموعه معبد را به وجود می آورد . یادمانهایی از پرستش و آیین مذهبی فراموش شده ای كه ما آن را تنها از طریق اسناد و مدارك مكتوب می شناسیم ،‌ حتی اگر به طور كامل حفظ شده و سالم به دست ما رسیده باشد . تنها می تواند بخشی كوچك و بازتابی ناچیز از فعالیتهای نیایشی را كه زمانی درون آنها انجام می گرفت در اختیار ما قرار دهد. ساختار و كاربستهای آن ،‌ و مفاهیمی كه انگیزه احكام و مقررات آیینهای نیایشی را موجب شد برای ما ناشناس مانده است ، چنانكه گویی در رابطه با بعد كاملا ناشناخته دیگری است . موضوع كمتر آشكار ،‌اما درست به همان اندازه گمراه كننده ،‌ نتایج حاصل از مطالعه مدارك مربوط به شمایل شناسی است . چه چیزی را می توان از تعداد ناچیز نقوش برجسته مذهبی و نمونه های اندكی از قطعات شكسته پیكره های به احتمال خدایان درباره معانی و مفاهیم آنها و مذهب بین النهرین دریافت . این گونه بقایا نشان می دهد كه بین النهرینی ها از تصویر كردن خدایان .‌ آن گونه كه در هند و مصر رایج بود ،‌ با جنبه های غیر انسانی خوداری می ورزیدند . اما این موضوع از متونی كه در آنها نام خدایان و صفات و القاب خدایان را فهرست كرده اند به خوبی آشكار است . حتی یك مثال كاملا سالم نمی تواند نشان دهد كه برای كاهن و متدین چه مفهومی داشته ،‌ و عملكرد آن به عنوان نقطه مركزی نیایش چه بوده است .

درباره مدارك شمایل شناسی ،‌یعنی نقوش برجسته ، مهرها پلاكهای گلی و قفی ،‌ كه می تواند ما را تا حدودی در شناخت مذهب بین النهرینی یاری كند ،‌ بیش ازهمه می توان به نمایشهای داستانی برای نشان دادن داستان یك خدا اندیشید . اما به نظر نمی رسد چنان نمایشهایی نقش مهمهی در مذهب بین النهرین در سطح خلاقیت ادبی باقی ماند و تنها در دورانهای آغازین و در موارد جنبی این گونه نمایشها به اسطوره های مكتوب اشاره دارد . دستاوردهای قهرمانی یا به عبارت دیگر خارق العاده خدایان نه به صورت بیان واقعیات ،‌ بلكه بیشتر متعال و نمادی است . آنها فرمولبندیهای غیر داستانی و نامشهود را كه به نحوی در مراسم نیایش در معابد و نماز خانه ها اجرا می شد .‌به صورت چیزی كه ما آن را نمادهای متقارن می نامیم ـ اغلب در شكل جانوران ـ‌ به نصویر كشیده اند . نمادهایی كه از طریق فرایندهای كاملا فراسوی نیروی ادراك ما مقدس شده اند . افزون بر آن .‌این نمادها ممكن است به صورت دیگری ـ  اغلب به شكل سلاح یا اشیای دیگر ـ  متجلی شوندكه بیانهای فرمولی مربوط به خدایان ودنیای انسانها بوده و امروز از دسترس ما كاملا به دورند .

درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :