تبلیغات
ketabmamnue - اما چگونگی حجاب

آنچه از موضوع احادیث بر می آید این است که اسلام دستور حجاب صورت و دست و پا را نداده است و نمونه آن در نماز و هنگام ادای فریضه حج است.در قرآن مجید در چندین آیه به حجاب اشاره شده است ولی در مورد کیفیت آن که به چه شکل و چه رنگی و چه نوعی باشد اشاره نشده و آنچه که امروز به صورت رنگ سیاه و سراسر پوشیده و روی هم طبق سلیقه خصوصی و نظری است که هر سازمان به میل خودش فتوا صادر می کند.

دیانت اسلام فرم حجاب را مشخص نکرده است ولی چون طرفدار حفظ سلامت اخلاق و صیانت ناموس زنان است حجاب را اجمالاً به معنی پوشش ضروری می داند و در هر نوعی می پذیرد.

از طرفی کسانی را که حجاب را که حجاب را وسیله اختفای عمل ناشایست خود کنند مورد نکوهش و سرزنش قرار می دهد و در این صورت مضار این گونه حجاب را بیش از محسنات آن را می داند که:

«ما حکم به العقل کم به الشرع» هرآن چه را عقل حکم کند شرع نیز این گونه حکم می کند.

اما با خیلی ها گمان می کنند که اسلام حجاب را فقط برای زنها واجب شمرده است .ولی به عقیده بنده حجاب و عفت هم شامل مرد می شود و هم زن .عفت زن این است که خود را در معرض دید مردان نامحرم قرار ندهد و عفت مرد این که چشم خود را از نامحرم فروببندد.

اکنون با در نظر گرفتن نکات فوق در باره حجاب می توان مطلب را چنین خلاصه کرد:

1)اولاً حجاب به معنی عفت و پرهیزکاری و تقوا در شرع اسلام برای مرد و زن هر دو واجب و ضروری است.

2)ثانیاً حجابی که برای زن دستور داده شده پوشیدن سر ومو و بدن است و دستور حجاب رخساره، کفین(کف دست و پا)برای زنان نیست با ذکر این که بدون آرایش باشد.

3)ثالثاً این که حجاب به معنی چادر و یا مقنعه به فرم امروزی نیست بلکه به هر نوع و به هر شکلی که زن بتواند بدن بتواند بدن و سر و موی خود را مخفی کند، کافی است.

حجاب زن حق الهی

شبهه ای كه در ذهنیت بعضی افراد هست، این است كه خیال می كنن حجاب برای زن محدودیت و حصاری است كه خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است راه حل این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن كریم این است كه زن باید كاملاً درك كند كه حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا نگوید من از حق خودم صرف نظر كردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حق الهی است.

  لذا می بینید در جهان غرب و كشورهایی كه به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد وهمسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می كنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر نه ویژه برادر و فرزندانش می باشند، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چونن حرمت زنن وحیثیت زن به عنوان حق الله مطرح است وخدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید كه معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد.

اگر جامعه ای این درس رقت وعاطفه را ترك نموده و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فساوی مبتلا می شوند كه در غرب ظهور كرده است. لذا كسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دارم.

از این كه قرآن كریم می گوید هرگروهی اگر راضی هم باشند. شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا كنید، معلوم می شود عصمت زن، حق الهی است وبه هیچ كس ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه وخصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است.

یعنی این مقام را واین حرمت وحیثیت را خدای سبحان كه حق خود اوست، به زن داده و فرموده : این حق مرا، تو به عنوان امانت حفظ كن، آن گاه جامعه به صورتی در می آید كه شما در ایران می بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا كه در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود وكاری كه بر خلاف عاطفه و رقت ورأفت و رحمت باشد انجام نداد. جامعه ای قرآن در او حاكم است، جامعه عظیم است وسرش این است كه نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند

درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :