تبلیغات
ketabmamnue - تندیسهای یونانی

این پیكره‎های یونانی معرف چه كسانی‎اند؟ ما پیكره‎های مؤنث را به نام عمومی «دوشیزة یونانی» (كوره) و پیكره‎های مذكر را به همان ترتیب «جوان یونانی» (كوروس) می‎خوانیم، تا از زیر بار مسئولیتی سنگین كه لزوم تعیین هویت واقعی آنها باشد شانه خالی كنیم. همچنین نمی‎توان توجیه كرد كه چرا «جوان یونانی» همیشه برهنه است و حال آنكه پیكرة «دوشیزة یونانی» پوشیده است. علت هر چه بوده باشد، در سراسر دورة هنر باستانی از این دو نمونه پیكره‎های بسیار به وجود آمد كه خصوصیات طراحی عمومیشان همواره به طرزی شگفت‎انگیز ثابت ماند. در برخی از این پیكره‎ها نام هنرمند ضبط شده است («فلان بن فلان مرا ساخت»)؛ و گاهی نیز اهدائیه‎ای به یكی از ارباب انواع بر آن منضم گردیده است. پس می‎توان گفت این پیكره‎ها نوعی پیشكشهای نذری بوده‎اند؛ لیكن اینكه آیا آنها وجود شخص هبه كننده یا رب‎النوع مورد پرستش و یا فردی مشمول عنایت خدایان، مثلاً قهرمانی پیروز در ورزشهای پهلوانی، را مجسم و معرفی كرده باشند موضوعی است كه در بیشتر موارد بر ما مجهول مانده است. بعضی دیگر از این پیكره‎ها بر روی مقابر نصب می‎شده است، كه باید آنها را نوع شبیه‎سازی، لیكن به مفهومی كاملاً‌ وسیع و عمومی از شخص متوفا دانست. این فقدان بارز هر نوع اختلاف و تمایز، و یا عدم توجه به نمایش مشخصات فردی، خود یكی از خصوصیات اصلی پیكره‎های فوق شمرده می‎شود. نتیجه آنكه پیكره‎های مورد بحث نه خدایند و نه آدمی، بلكه موجودی‎اند میان آن دو؛ و یا به بیان دیگر مظهری آرمانی‎اند از كمال جسمانی و نیروی حیاتی، كه میرنده و جاودانی یكسان از آن برخوردار می‎شده است؛ درست همانطور كه قهرمانان حماسه‎های هومری در هر دو دنیای تاریخ و اساطیر مقام می‎داشته‎اند.

اگر نمونة نوعی (تیپ) «جوان» و «دوشیزة» یونانی با محدودیت بسیار معین شده است. در عوض اجرای هنرمندانه‎ای كه از آن به عمل آمده معرف همان جنبش نیروی درونی است كه در نقاشی روی سفال به شیوة كهن وجود دارد.

پیكرة زن (تصویر 3) یكی از نخستین پیكره‎های یونانی می‎باشد. در این تصویر خاصیت یكپارچه بودن هیكل و مكعب نمایی قالب بدن به خوبی نمایان است. در این پیكره آرایش مصنوعی و كلاهگیس مانندی كه به موی زنان داده شده و جامة جسمانی كه بدن ایشان را دربرگرفته و وضع دستشان كه به طرف سینه بالا آمده است خود معرف هنر یونان است. تبسم در چهره (لبخند یونان)، حركت در دست، ایجاد حفره و فضای خالی در بین بازوها و تنه و ایجاد انگشت در پیكره، را می‎توان امتیا پیكره‎سازی یونان نسبت به دورة قبلی (مصر) دانست كه در این پیكره قابل مشاهده است.


درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :