تبلیغات
ketabmamnue - اهمیت زن در معماری یونان: آكروپولیس:

با توجه به موضوع بحث این تحقیق ما از معماری یونان، معماری آكروپولیس را برگزیده‌ایم و با توجه به وجود دو سبك اصلی معماری یونان (دوریك یونیك) از بناهای آكروپولیس (تصویر 19 و 20) بنای پارتنون به سبك دوریك كه شیوه‌ای كاملاً مردانه است و بنای درختئوم به سبك یونیك كه شیوه‌ای است با ظاهری پایدار و ظرافت زنانه انتخاب كردیم%

آكروپولیس آتن و یادمانهایش صخرة آهكی عظیمی كه بر آتن سایه افكنده در دوران میسنیها جایگاه كاخ سلطنتی بود، و در دورة كهن محل حرمهای اصلی شهر، هنگامی كه ایرانیان در 480ق.م به آتن حمله كردند، توانستند برج و باروی شهر را تسخیر كرده، و چوب‌بست پیرامون معبد بزرگ و تازة آتنا، الاهه نگاهبان آتن، را كه آن زمان در مرتفع‌ترین مكان آكروپولیس قد برافراشته بود به آتش بكشند. آتنیها كه در سال بعد به شهر بازگشتند، سوگند یاد كردند كه آكروپولیس را در همان وضعیت ویران شده‌اش به عنوان یادبودی از هتك حرمت وحشیانه‌ نسبت به مقدسات آنان، رها كنند. با این همه، آنان از تكه‌پاره‌ای مرمر، از جمله استوانه‌های قاشقی تراش نشدة نخستین معبد پارتنون و بسیاری از تندیسهای دوران كهن، به صورت مصالح ساختمانی در استحكامات نو استفاده كردند. به نظر می‌رسد كه آتنیها تا 449 ق.م. از سوگند خود پشیمان شدند، زیرا در آن سال یكی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های ساختمانی را در تاریخ آغاز كردند. گویا پول مسئله‌ای نبود. راه‌حل پیشنهادی پركلس ساده بود. پس از پیروزیهای 480-475ق.م.، آتنیها مسبب ایجاد اتحادیه‌ای از دولتشهرهای یونیه بر ضد ایرانیان مهاجم شدند كه چون محل اجتماع و خزانة آن در جزیرة دلوس (Delos) بود، به اتحاد دلوسی مشهور گردید. سالها آتنیها دولتشرهای كوچك‌تر را موافق خود نگه داشته بودند، حال، اتحادیه دلوسی به طرزی نامحسوس و اجتناب‌ناپذیر در واقع به یك امپراتوری آتنی بدل شد. با دولتهایی كه قصد بریدن از اتحادیه را داشتند، مانند شورش كننده رفتار می‌شد و مورد عقوبت شدید قرار می‌گرفتند. در ظاهر به منظور امنیت بیشتر، در 454 ق.م. خزانه به آتن منتقل شد. چند سال نگذشت كه خزانه برای بازسازی آكروپولیس و یادمانهای آن به كار گرفته شد از دیگر بناهای شكوهمند آتن سخن نمی‌گوییم، از پریكلس سخت انتقاد شد، اما كار با سرعتی شگفت ادامه یافت.

اگر فرش را بر این بگذاریم كه هماهنگی و نظم از آرمانهای یونانیان بوده، شاید چنین تصور كنیم كه این مركز افتخار آفرین شهروندان آتنی و محور فعالیتهای دینی دولت كه به تازگی بازسازی شده بود، بر پایة اصولی منطقی سازمان یافته بود: اصولی به پیشرفتگی اصولی كه در معبدهای مصری و كاخهای بین‎‏النهرین چندان موفق بودند. چیزی بیش از این نمی‎تواند با واقعیت فاصله داشته ابشد. در ظاهر فقط استبداد امپراتوران می‎توانست درك یا احساس نظم را بر تمام عناصر پراكندة مركزی چنان سنتی تحمیل كند. در واقع، تا پیش از دورة یونانی مآبی، هیچكدام از حرمهای یونانیان طبق اصول تقارن یا هیچ منطقی جز اصول دستیابی آسان به ساختمانها، انتظام نیافت. بزرگ‎ترین جرم یونانی، جرم زئوس در المپیا، در تمام لحظهغهای تاریخ حیاتش، مشتی در هم و برهم از معبدهای كوچك و بزرگ، زیارتگاهها، محرابها، ستونبندها و دسته دسته تندیسهایی بود كه هر یك بی كمترین توجه به بناهای مجاور برپا شده بود. حتا معبد زئوس نیز در وسط جا نگرفته بود.

درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :