تبلیغات
ketabmamnue - طیف مهاجران

هرچند عنوان مهاجرت نخبگان شامل همه متخصصان علمى و ادارى مى شود ولى غالباً مهاجران كسانى هستند كه عمدتاً خواهان پیشرفت هاى اجتماعى و اقتصادى و غالباً در سه طبقه پزشكان، مهندسان و دانشمندان هستند به عنوان نمونه در یك گزارش تعداد پزشكان و مهندسان خارجى در آمریكا در سال۶۴-۱۹۶۳ به ترتیب ۲۹درصد مجموع فارغ التحصیلان پزشكى در دانشگاه هاى آمریكا و نیز ۸۵درصد مهاجران به این كشور را تشكیل مى دادند.

وضعیت كشورهاى اروپایى به مراتب نسبت به كشورهاى آفریقایى و آسیایى بهتر است زیرا آمریكا هرچند قطب جاذبى براى جذب نخبگان سایر كشورها است و كشورهاى اروپایى بخشى از نخبگان خود را به آمریكا مى فرستند ولى كمبود نخبگان خود را از كشورهاى آسیایى و آفریقایى جذب مى نمایند، از این رو بدترین وضعیت را كشورهاى آسیایى و آفریقایى دارند كه با هزینه هاى گزاف ملى اقدام به پرورش متخصصان و نخبگان مى كنند ولى آنها را به كشورهاى دیگر تحویل مى دهند. البته پیشرفت و توسعه هر كشورى مرهون پیشرفت و توسعه فناورى و نیز نیروى انسانى ماهر، نخبه و كارآزموده است و رشد فناورى نیز مرهون علوم عملى و نظرى محض است و رشد علمى نیز به نوبه خود وابسته به منابع علمى و یافته ها و تلاش هاى علمى است كه در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دارد مهاجرت نخبگان باعث كندى رشد و توسعه فناورى و یا به عكس به صورت غیرقابل پیش بینى توسعه یابد كه دو عامل مى تواند مانع رشد فناورى شود یكى علل ساختارى و دیگرى مهاجرت متخصصان. البته كیفیت منابع و شرایط فیزیكى تجهیزات موجود از جمله عوامل توسعه نیافتگى است. پدیده فرار مغزها به گونه دیگرى قابل دسترسى است. در كشورهاى جهان سوم عمدتاً به كارهاى فكرى و تحقیقى عمیق در زمینه هاى علوم اجتماعى و انسانى اهمیت داده نمى شود در نتیجه در بلندمدت بازار كار از نیروهایى كه به واقع جامعه نیازمند آنان است تهى مى شود. از سوى دیگر بیشترین تبلیغات و سرمایه گذارى ها در مقطع دانشگاه ها و آموزش عالى برعلوم غیرانسانى متمركز است. در این رشته ها نیز به دلیل نداشتن دانش فنى بالا و به روز نبودن موفقیت چندانى كسب نمى شود در حالى كه بیشترین نیروهاى ماهر مورد نیاز در بخش نظام دیوان سالارى و ادارى جامعه و در بخش علوم انسانى و اجتماعى است یعنى همان رشته هایى كه معمولاً اقبالى به سرمایه گذارى از سوى دولت و تبلیغات عمومى در  آنها صورت نمى گیرد و موسوم است دانشجویانى كه در سایر رشته ها امتیاز لازم را به دست نمى آورند به این رشته ها وارد مى شوند در نتیجه این فرایند، ورود موج عظیمى از نیروهاى غیركارآمد به بدنه اجرایى كشور است. دو عامل عمده اى كه مى توان از جمله عوامل فرار مغزها نام برد:

درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


صفحات جانبی


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :